^Back To Top

• Passau, Wienn, Plzeň, Cheb, ...

- zahraničné cykloakcie, Merida Bike Adventure, Nova Author Cup, Salzkammergut trophy...

• cyklotúra úcty - Hejce

- jarná cyklotúra úcty Trebišov – Hejce a späť. Spojená je s položením vencov k pomníku 42 vojakov, ktorí zahynuli pri leteckej katastrofe pri návrate z mierovej misie v Kosove a pri príležitosti ukončenia druhej svetovej vojny..

• Tokaji, Füzer, Kalandpark, ...

- výjazdy do susedného Maďarska

opti24 logo header

Bike Adventure 2013
„zmapovali sme ďalší kút Česka“

Predposledný júlový víkend mal tento náš športovo-zážitkovo-dobrodružno-cestopisný seriál po kútoch Česka piate pokračovanie.

História našich účastí na tejto skvelej akcii začína byť bohatá. V r. 2009 to bola Lesná v Krušných horách, v r. 2010 priestor Vojenského újezdu Brdy, v r. 2011 sme navštívili Novohradsko v najjužnejšej časti Česka, v minulom roku Křivoklátsko neďaleko Prahy.
Tento rok nám organizátori chceli ukázať územie na rozmedzí Moravy, Česka a Poľska. Dominantou tohto kraja je kopec Králický Sněžník (1424 m n.m.), pod ktorým pramení rieka Morava. Celé údolie a „vesnička naše středisková“ sa volá Dolní Morava. Aj tento rok sme mali kontrolné stanovištia rozhádzané v území asi 40x30 km. Veľká časť z nich bola v Poľsku.

Oproti ostatným ročníkom sa naša partia rozmnožila a vďaka prázdninám sa k nám pridalo aj pár našich potomkov. Pavel s Jirkom, Hary s Marekom, ja s Ľubošom. Ten zatiaľ iba rekreačne, mimo súťaž. Možno o rok sa rozpadne aj naša osvedčená dvojica s Mariánom a každý budeme naostro zaškoľovať svojho nasledovníka. Partiu dopĺňali skúsení pohoďáci Kuba s Honzom.

Z prvých pohľadov do mapy tohto územia nám bolo hneď jasné, že také kopce ešte v ponuke neboli. Základňa (štart a cieľ) vo výške 650 m, všade okolo samé tisícovky, cez ktoré sa bude treba dostať do susedných dolín a možno aj ďalej. Najlepšie obodované stanovištia organizátori určite vyvezú na terénnych motorkách alebo štvorkolkách „pánubohudooken“ alebo až na samý okraj mapy. Najazdených kilometrov bude asi pomenej, no nastúpaných výškových metrov bude o to viac. Naše obavy sa naplnili hneď v piatok večer po nafasovaní máp. Boli tam síce aj body v dosahu, no tie zvyknú byť málo hodnotné a nezaujímavé.

V sobotu sme vyštartovali na 6-hodinovku v krásnom počasí, ideálnej teplote, no s obavami z kopcov. S Mariánom sme po obdržaní obodovania stanovíšť vyrazili smerom na východ s tým, že prvýkrát v histórii sa pokúsime cvaknúť aj jediné stanovište s hodnotou 100 bodov (č. 47). Podarilo sa.

Takto však taktizovali aj Pavel a Hary. Tá stovka bola viac ako 30 km východne od štartu a cieľa, no ani ich to neodradilo. Obaja nakoniec zvolili inú trasu ako my a ukázalo sa, že výhodnejšiu. My sme sa na východnom okraji mapy zdržali dlhšie kvôli ďalšej 50-ke, no odtiaľ sme už valili priamo do cieľa. Na tých záverečných asi 38 km sme mali len 1 hodinu. Merač rýchlosti v Jindřichově nám síce nameral 49 km/h, no ani to nestačilo aby sme boli v cieli v limite. Prešvihli sme to takmer o 13 min., čo sa podľa pravidiel rovná 26 b. penále. Po šiestich hodinách jazdenia mali toho plné kecky viacerí účastníci.

Na Pavla s Jirkom by nám nestačilo ani tých zmeškaných 26 bodov, chlapci si hrabli na dno a na Jirkovi to v cieli bolo vidno. Frajer na záver, borec na konec, a skokan roka súčasne ...

Hary s Marekom mali po 4 hodinách pekných 270 b. no po dosiahnutí 47-ky za 100 bodov záver úplne vypustili pre Marekove bolesti nohy. Kuba s Honzom zostali verní pôvodným myšlienkam olympizmu a namiesto honičky za bodmi sa vybrali na kótu 1424 m, teda na vrchol Králického Sněžníku, aj napriek tomu, že tam sa žiadne body nerozdávali. V rámci pretekov to bolo úplne mimo misu, no výškový rekord im nikto nevezme. Cestou naspäť zrejme natrafili na nejaké stanovištia aj keď ich zrejme nehľadali, lebo s nulou do cieľa neprišli.

Na konci soboty sme naše unavené telá máličko zrelaxovali v blízkom wellness hoteli Vista. To nám spolu s výdatnou večerou zakončenou tradičnou krupičnou kašou o 23:00 dodalo nové sily do nedeľného finále.

V nedeľu ráno nás hneď po štarte čakala novinka organizátorov. Bodové hodnoty stanovíšť sa rozhodli nám odovzdať v redšom vzduchu - na mieste, ktoré bolo o vyše 200 výškových metrov vyššie ako štart. Viac ako pol hodiny sme sa driapali na najľahšom prevode po najstrmšej ceste v celom okolí. To však nebolo celkom na škodu, lebo sme rýchlo nabrali výšku ešte v čase kým sme boli plní síl. Potom už bolo treba s tou vydretou výškou len rozumne hospodáriť a pozbierať čo najviac vysoko položených a ohodnotených bodov.

V nedeľu bolo obodovanie dané tak, že väčšina dvojíc sa veľmi rýchlo dostala do Poľska. Trošku sme mali rešpekt pred tým aké kvalitné majú Poliaci turistické značenie a ako podrobne má český dodávateľ máp Shocart zmapované toto zahraničie. Treba uznať, že obidve obavy boli zbytočné, lebo značenie v teréne aj mapy boli bezchybné. V cieli sme sa dokonca zhodli, že jazdenie v Poľsku bolo zaujímavejšie a pestrejšie. Umiestnenie niektorých stanovíšť bolo až výnimočné.

V cieli sme museli Pavlovi s Jirkom opäť pogratulovať. Makali sme naplno, v cieli sme boli 3 min. pred termínom, pozbierali sme krásnych 330 bodov. Pavel s Jirkom išli presne po tej istej trase, no pár kilákov pred cieľom stihli ešte cvaknúť 10 bodov navyše. Meškali síce necelé 2 minúty, no aj tak dali o 6 bodov viac ako my. Hold, kdo umí, ten umí!

Hary bol v nedeľu mimo hry a tak s oddýchnutou a čistou mysľou vymyslel večeru na jednom úžasnom mieste, okolo ktorého sme síce v sobotu jazdili, no našimi krvou a slaným potom zaliatymi očami sme to miesto nezaregistrovali.

Malý domček so slamennou strechou, posedenie, ohnisko, grilovačka a to všetko tesne vedľa rybníka, uprostred ktorého je na umelom ostrovčeku drevená chalúpka.

Chcete sa ubytovať a mať pritom naozaj súkromie? Zaparkujte, dajte si pečeného pstruha, po ňom tokajské vínko, kávičku, „zeleninku a brambory ze zahrádky“, dokonca aj tiramisu nebol pre tú zázračnú tetu problém. Po tom všetkom dostanete loďku, ktorou sa odveziete na ostrovček, kde sa ubytujete... Nemá to ani jednu hviezdičku, neponúkne vám to žiadna cestovka, no je to svetové!

Po gurmánskom zážitku nám ešte domáci ukázali svoju malú vodnú elektráreň pri rybníku a šnekovú turbínu pri neďalekom starom mlyne. Okrem toho že tam žijú, chovajú v ňom aj rôzne druhy malých rýb. To všetko napája čistá voda z neďalekej rieky Moravy, ktorá má v týchto miestach ešte len veľkosť potoka.

Nikto z nás v tomto kraji nikdy nebol, no všetkým nám tak učaroval, že sa sem určite vrátime. Krásna príroda, veľké možnosti turistiky a cykloturistiky, rôzne druhy ubytovania a stravovania, požičovne športových potrieb, v zime niekoľko zjazdoviek s dvomi sedačkami, ... A to všetko za príjemné ceny bez našich vysokohorských europrirážok. Bolo zaujímavé zistiť, že výborný rezort môže vzniknúť aj na „neznámom“ mieste, a že môže slúžiť nielen všemocným finančným skupinám, ale najmä ľuďom. U nás sa to v posledných rokoch uberá celkom inou cestou. Tá cesta, ktorú sme videli tu, tá mi je oveľa sympatickejšia.

foto a text: LB 2013
foto: www.bike-adventure.cz

<< späť

Copyright © 2013. www.cyklotv.sk  Rights Reserved.