^Back To Top

• Passau, Wienn, Plzeň, Cheb, ...

- zahraničné cykloakcie, Merida Bike Adventure, Nova Author Cup, Salzkammergut trophy...

• cyklotúra úcty - Hejce

- jarná cyklotúra úcty Trebišov – Hejce a späť. Spojená je s položením vencov k pomníku 42 vojakov, ktorí zahynuli pri leteckej katastrofe pri návrate z mierovej misie v Kosove a pri príležitosti ukončenia druhej svetovej vojny..

• Tokaji, Füzer, Kalandpark, ...

- výjazdy do susedného Maďarska

športové okuliare

opti24 logo header

Oravaman 2014
... alebo Bude ako nebolo ...

Najmladší člen rodiny najlepších oravských športových akcií, na ktorých sa dá povoziť na bicykli má ešte iba 4 roky. Partia nadšencov z Nižnej a Zuberca si chcela zašportovať v krásnej prírode Liptova a Oravy a sami pre seba pred štyrmi rokmi skúsili urobiť triatlon.

Keďže všade naokolo sú iba kopce, mohol byť jedine horský. Dnes je z toho najlepší horský triatlon na Slovensku, ktorý mal tento rok parametre polovičného Ironmana. Najtvrdší železní muži na svete absolvujú 3,8 km plávania, 180 km na bicykli a 42,2 km v behu. Na Orave sa tento rok plávali 2,0 km na Liptovskej Mare v Sielnickej zátoke. Z depa pokračovala cyklistika na 90 km dlhej trati smer Liptovské Matiašovce – Huty – Zuberec – Oravice – Vitanová – Suchá Hora (otočka na štátnej hranici s Poľskom) – Vitanová – Oravice – Zuberec – Zverovka – bývalá Tatliakova chata (prvé Roháčske pleso). Nastúpaných 2000m výškových. Až vo výške nad 1350m n.m. začínala bežecká časť, kde hneď na úvodných 3 km čakal na bežcov výbeh na hrebeň Rákoňa s prevýšením takmer 600m. Odtiaľ bežali zvyšných 18 km už iba z kopca cez Látanú dolinu, Zverovku až do cieľa v Zuberci v penzióne Pribiskô. Profil cyklistiky a mapa celého Oravaman 2014.
01-profil cyklo 2014

02-mapa 2014Nápad zapojiť sa do tejto akcie ako štafeta sme mali so švagrom Dankom už minulý rok, no kým sme zareagovali, bolo neskoro. Na tento ročník bolo online prihlasovanie spustené už 1.11.2013 o 8:00 hod. Za 11 minút bolo vypredané! My sme to stihli a prihlásili sa do štafety so súčtom veku nad 150 rokov. Švagor 48, ja 50, potrebovali sme teda dobrého horského bežca nad 52 rokov. V našich nížinách zopár bežcov poznám, no skôr ako som stihol rozhodiť siete, hlavný organizátor Peter Paľa mi poradil otca svojej priateľky Petra Železníka, ktorý so svojimi dcérami pobehal už asi všetky horské hrebene na Slovensku. Štafeta Red-Bull-Iron alias Červený-Bulla-Železník bola na svete, príprava mohla začať.
Zopár fotiek a videí z minulých ročníkov som videl a preto mi bolo jasné, že na horskom bajku to asi nedám. Zimné výpredaje práve začínali, no zohnať v zime cestný rám mojej veľkosti bolo takmer nemožné. Jediný, o ktorom som vedel, si dal nedávno na mieru vyrobiť Zdeno Chára. Ten by mi bol určite dobrý, no nemohol som počítať s tým, že by mi ho aj požičal :). Najväčšie XXL som  našiel až v Kaktus Biku v BA. Nebolo veľmi na výber a za pár dní bol Spešlík v mojej stajni.
Keď som sa už na jar učil na ňom jazdiť, prišla do toho správa, že Danko rukuje od 1. mája na 3 roky do Moskvy. Nepovolali ho do červenej armády, ale jeho firma do práce. Napriek tejto nečakanej správe sme pokračovali v príprave s tým, že Danko bude jediným účastníkom Oravamanu, ktorý pricestuje z Ruska. Plávanie trénujem v Lužnikách, to znie celkom dobre :).
Po odjazdení Okolo Tatier som musel uznať, že s prevodmi, ktoré som tam mal nainštalované, záverečné stúpanie na Tatliačku určite nevykrútim. Vpredu na pílach musí byť zubov menej a vzadu zas viac. Prevodník 52/36 som teda vymenil za 50/34 a kazetu 11/28 za 12/30. Taká kombinácia by mohla na tie oravské strechy stačiť.
03-prevodyCelá show začala v zátoke Liptovskej Mary skoro ráno. Stovky vyšpičkovaných bicyklov najlepších značiek,
04-depostovky plavcov v neopréne pripravených hodiť sa do 18 stupňov teplej (studenej) vody, ktorí tam nakoniec presne o 9:00 aj spoločne skočili či vbehli,
05-plávanie štartstovky fandiacich, vyhecovaných, kričiacich, spievajúcich a baviacich sa divákov, ktorých udržiaval v nálade jediný výborný moderátor.
06-moderátorVäčšina plavcov sa pri výbehu na breh po prvom aj po poslednom druhom kilometri tvárila frajersky dôstojne a veľmi vážne, vyzerali ako skutoční muži zo železa, čiže „ajronmeni“.
07-plavec z vody08-plavci z vody09-borec 1, 10-borec 2
Náš Danko prišiel spoza východného frontu riadne pripravený, bolo na ňom vidno, že si verí, do vody ani z vody sa neponáhľal. Hneď pri prvých tempách vo vode schytal pár kopancov, glgol si pár deci vody, no postupne sa dostal do tempa, z vody vyliezol nečakane skoro a navyše vyzeral, že by si ešte pár tých kilometrových okruhov dal. Zo všetkých 72 štafetových plavcov dosiahol 26. čas (33:32 min.). Ani medzi jednotlivcami by sa nestratil. Spomedzi 333 železných mužov, ktorí odplávali, odbicyklovali a dobehli do cieľa, by bol po plávaní na 69. mieste! Takže spokojný úsmev bol na mieste. Možno to bolo iba vďaka jeho výdatnej rozcvičke pred štartom
11-Danko z vody12-Dano klikujeBol rad na mne. Po rýchlom premontovaní čipu a vybehnutí z depa prišlo na rad mojich 90 km dĺžkových a 2000 m výškových. Taktika bola jasná: neuvariť sa hneď na prvom 7,2 km stúpaní na Huty z výšky 700 do 1100 m n.m. Také prevýšenie bude treba absolvovať celkom 5-krát, takže na hrdinstvá bude ešte dosť času. Vedel som tiež, že veľa dobrých cyklistov vyrazilo z depa až po mne, takže žiadne stresy. Bolo ťažké púšťať pred seba jazdcov, ktorí išli len trošku rýchlejšie ako ja a pritom sa nemôcť za nich zavesiť. Hákovanie a jazda v balíku boli zakázané pod hrozbou penalizácie, napomenutia žltou alebo červenou kartou.
Pre mňa zaujímavou novinkou bola doplnková výbava niektorých špeciálov. Triatlonista po vylezení z vody stiahne zo seba neoprén a obidve ďalšie disciplíny robí v „spodnom prádle“, čiže v obtiahnutej kombinéze, ktorá nemá žiadne vrecká. Preto si viacerí lepili svoje gély, tyčinky a dokonca aj banány priamo na rám, alebo na riadidlá.
13-exotická výbavaPri stúpaní na Huty sa spustil očakávaný dážď. Do posledných minút na štarte som váhal s oblečením. Vedel som, že bude aj mokro aj sucho, aj teplo aj chladno, najmä v dlhých zjazdoch. Nakoniec som zvolil tenké termo pod dresom a návleky na nohy pod kraťasy. Termo sa ukázalo ako OK, no s návlekmi som sa vytrápil viac ako s kopcami. Po prvom daždi rozmokli a stali sa z nich handry, ktoré mi plápolali a zavadzali na nohách až do cieľa. Aj som chcel zastaviť a hodiť ich niekam do kríkov, no riadil som sa heslom: „nestavíme, máme zpoždění“.
10 kilometrový zjazd do Zuberca som prešiel už v živote veľakrát. Autom aj bicyklom. Viem, že na niektorých úsekoch sa dá fičať aj 70 km/h, no aj napriek novým „mokrým“ galuskám som to veľmi nehrotil, najmä preto, že v takom daždi som tu ešte nejazdil. Navyše, pred zjazdom ku kameňolomu bolo v diaľke počuť zavýjanie sanitky, niekto z najrýchlejších to asi nedobrzdil :). Nemalo to význam lebo v tom zjazde nikdy toľko nezískaš, koľko môžeš stratiť, a to nemyslím len na čas.
14-Huty 115-Huty 3Medzi Zubercom a Oravicami je len jeden kopček s prevýšením 200m, odtiaľ to potom opäť sype na najťažších prevodoch až do Vitanovej. Na otočku do Suchej hory som mal vtedy asi 10 km, keď som stretával budúceho víťaza celých pretekov, Španiela Marcela Zamoru. V tom čase už mal na mňa 20 km náskoku! Povedal som si iba „ty vole“ a snažil som sa nič si z toho nerobiť. Svoj naplánovaný cestovný poriadok som zatiaľ dodržiaval. Zamora jazdí podľa iného poriadku a hlavne iným typom vlaku, skôr rýchlovlaku. Na otočke na poľskej hranici na 50. km som chcel byť do 2 hodín a to som splnil v predtermíne.
16-Oravice 117-Oravice 3Po otočke a návrate po tej istej trase som si aspoň nahrubo spočítal protiidúcich, a vyšlo mi, že za mnou je stále niekoľko stoviek cyklistov a ani zďaleka nie všetci boli odo mňa starší. Poteší. Nielen v našej kategórii, ale aj celkovo to bolo stále dobré. Platilo to až do Zuberca, kde sa po necelých 75 km a 3 hodinách začala cesta opäť dvíhať. Práve začínal úsek, pri ktorom som vopred vôbec nevedel odhadnúť za koľko ho dám. Do cieľa chýbalo síce iba 12 km, no súčasne aj vyše 500 výškových metrov. Začalo skutočné peklo severu. Tak som sa posťažoval aspoň Jitke Sečkovej.
18-Lubo v ZuberciCelý čas som sa snažil ísť na 80-90%, šetriť silami, nemíňať energiu. Dával som si pozor aby som nezabudol jesť a piť, odjazdil som to celé na 2 gély, 2 tyčinky, 4 kúsky banánu a 2 fľaše jonťáku. Za Zubercom sa vyčasilo, zasvietilo slnko, povyliezali zmoknutí turisti. Na jednej strane to bolo fajn, budú krásne fotky, no na druhej strane, vo vlhkom vzduchu by sa to dalo vyšľapať ľahšie.
Skanzen na Brestovej si ešte pamätám, križovatku na Zverovke ešte tiež, tabuľku 2km do cieľa pri odbočke k vodopádom by som tiež vylovil v pamäti, no posledný kilometer by som tam už asi nenašiel. Len sa mi marí, že tam boli nejakí turisti alias diváci, ktorí po mne stále vrieskali, no ani jedného nenapadlo, aby ma potlačil :). Zdá sa, že do cieľa cyklistiky som riadne došiel, niekto ma zložil z bicykla, Peter zo mňa vyzliekol čip a vyštartoval na Rákoň.
19-depo Tatliačka 120-depo Tatliačka 2Keď som prišiel k plnému vedomiu, dlho som sa pokúšal nájsť vrece s našim číslom, kam som si odložil veci na cestu naspäť do Zuberca. Najmä pre prípad, že budem celý mokrý, by bolo fajn prezliecť sa do suchých vecí a dať na seba niečo proti vetru. Vzdal som to, vrece som nenašiel a tak som švihal dolu tak ako som bol. Bolo to síce len 15 min., no vyfénovaný som bol riadne. Toto sa nám veru nepodarilo :).
Pri penzióne Pribiskô v Zuberci už dávno oslavovali najrýchlejších. Náš bežec Peter mal byť ešte hodinku na trati, tak som sa bol v našej kolibe dať do takého stavu, aby som sa aspoň trošku na seba podobal. Peter dobehol do cieľa a po chvíli sme už čítali naše výsledné časy a poradie. Celkovo sme to dali za 6:20:05 hod., z toho plávanie 33:32 min., bicykel 3:55:54 hod. a beh 1:49:13 hod. Medzi tým sú ešte časy na obidve odovzdávky, ktoré sa stopujú osobitne.
21-Zamora v cieli, 22-Zamora a Paľa
Bol to náš prvý štafetový triatlon v tejto zostave. Nemáme preto s čím porovnávať, len s našimi vlastnými očakávaniami, alebo so súpermi. V štafetách nad 150 rokov sme boli síce „len“ 6. z ôsmych, no mňa osobne veľmi teší, že až za nami skončila štafeta, v ktorej na bicykli jazdil bývalý reprezentant ČSSR, dnešný prezident Slovenského zväzu cyklistiky a častý spolukomentátor Tour de France, Peter Privara. Jeho čas 3:44:24 hod. je síce o 11 min. lepší ako môj, no mali výrazne horšie plávanie aj beh.
Je to paradox, no lepšie by sme obstáli v porovnaní s mladšími. V kategórii 120-150 ročných štafiet by sme skončili na 9. mieste zo 17 štafiet. Dokonca aj medzi najmladšími (súčet veku do 120 rokov) by sme boli na 30. mieste zo 47 štafiet. To je fakt pekné! Alebo sú mladí takí zdechnutí? :)
Na záver ešte jedno porovnanie s Matejom Cifrom alias Sajfom, ktorý je nielen známym moderátorom, ale aj bežcom a tiež absolventom viacerých rovinných triatlonov. Oravaman 2014 bol jeho prvým horským. Pár týždňov pred pretekom to odhadoval na 7 hodín športu, nakoniec sme ho v cieli čakali takmer o hodinu dlhšie (7:52:43 hod.). Po cyklistike musel byť riadne vytvrdnutý, lebo beh mal takmer o celú hodinu horší ako náš Peter. V cieli už veľa života v ňom nebolo a jeho slovná zásoba sa na dosť dlhý čas zmenšila až na nulu :).
23-Sajfa beh24-Sajfa v cieliPri takomto type pretekov z porovnania časov viacerých jednotlivcov aj štafiet vychádza, že približne 10% času tvorí plávanie, 30% beh a 60% bicykel. Inými slovami, mať dobrú jazdu na bicykli je viac ako polovica úspechu. My sme mali plávanie aj beh výborné, tam už asi veľa minút v budúcnosti nestiahneme, aj keď 56-ročný bežec Peter tvrdí, že budúci rok to bude ešte oveľa lepšie :). Aj tak je teraz hlavne na cyklistovi, teda na mne, či sa ešte dá s celkovým časom niečo robiť, alebo nie. Ak ma moji dvaja spoločníci dovtedy nevymenia, určite sa o to pokúsim.
25-naša štafeta    Na záver jeden foto-odkaz pre všetkých, ktorí si mysleli a stále myslia, že to nie je šport pre nich. Aj my sme si to ±50 rokov mysleli. Každý sme síce dali len ten svoj úsek, no už to, že sme súťažili s tými najlepšími je dosť dobrá motivácia na to, aby sme aj o rok skúsili trošku viac sa im priblížiť. Tento bežec akoby ukazoval na každého z vás a hovoril „aj ty to môžeš nabudúce dať“.
26-Aj TY to môžeš nabudúce dať    A ak budete riadne trénovať, vôbec to v cieli nemusí dopadnúť takto:
27-ten má toho dosť

foto a text: LB 2014
foto: www.facebook.com/pages/ORAVAMAN/
www.branofoto.eu
www.petergraf.com
www.rubinfoto.com
www.jurik.sk

Copyright © 2013. www.cyklotv.sk  Rights Reserved.